SILK & TWEED – Nicola Matteis’ Sentimental Journey


«Nicola Matteis came to England about the year 1672, and the earliest account we have of his wonderful powers on the violin is given us by the gossiping Pepys : „Novemb. 19, 1674. I heard that stupendous violin, Sig. Nicholao (with other rare musicians), whom I never heard mortal man exceed on that instrument. He had a stroak so sweete, and made it speak like the voice of a man, and, when he pleas’d, like a consort of severall instruments. He did wonders upon a note, and was an excellent composer. Here was also that rare lutenist Dr. Walgrave; but nothing approached the violin in Nicholao’s hand. He plaied such ravishing things as astonish’d us all.“» (Roger North «Memoirs of Musick»)


«Nicola Matteis kam um das Jahr 1672 nach England, und der früheste Bericht, den wir über seine wunderbaren Fähigkeiten auf der Violine haben, stammt von dem klatschenden Pepys: „19. November 1674.  Ich hörte diese wunderbare Geige, Sig. Nicholao (mit anderen seltenen Musikern), den ich noch nie einen Sterblichen auf diesem Instrument übertreffen hörte. Er hatte ein so süßes Streicheln und ließ sie sprechen wie die Stimme eines Mannes und, wenn er es wünschte, wie ein Consort verschiedener Instrumente.Er wirkte Wunder bei einer Note und war ein ausgezeichneter Komponist. Hier war auch der seltene Lautenist Dr. Walgrave; aber nichts kam an die Geige in Nicholaos Hand heran. Er spielte so hinreißende Dinge, die uns alle in Erstaunen versetzten“». (Roger North «Memoirs of Musick»)

fb_2085199 SILK & TWEED - Veronika Skuplik, Andreas Arend
artist

SILK & TWEED – Nicola Matteis’ Sentimental Journey



Veronika Skuplik | baroque violin
Andreas Arend | archlute


fb 2085199
1 CD
total time c 49:00 min.
EAN 4260307432997


to be released in September 2020

Text

Zwei musikalische Geschichten treffen hier aufeinander, eine alte und eine neuere. Die neuere handelt von Veronika Skuplik und Andreas Arend, ihrer gemeinsamen Leidenschaft für die Musik des 17. Und 18. Jahrhunderts mit vielen Konzerten an unzähligen Orten. Die andere handelt von Nicola Matteis – auch er, wie heutige Musiker, unterwegs. Er wanderte von seiner Heimat Neapel bis ins britische Norwich. Erst als er schon in England angekommen war, finden wir eine schriftliche Notiz über ihn. Es ist ein Tagebucheintrag vom 19. November 1674: «I heard that stupendious Violin Signor Nicholao (with other rare Musitians) whom certainly never mortal man Exceeded on that instrument., he had a stroak so sweete, & made it speake like the Voice of a man; & when he pleased, like a Consort of severall Instruments: he did wonders upon a Note..he seem’d to be spiritato’d & plaied such ravishing things on a ground as astonishd us all…»*

Sicherlich hatte Matteis vieles an entscheidendem musikalischem Rüstzeug schon seit dem Aufbruch von Neapel im Gepäck, doch unterwegs wird noch mehr dazu gekommen sein. Schliesslich passierte er Norditalien und die Stadt Venedig; er muss, mit der Geige im Rucksack – so die Legende – durch Österreich und Deutschland gewandert sein und nach Groß Britannien übergesetzt haben. Vielleicht war er Mitreisender auf einem der Schiffe, die Tuch von Amsterdam in die ganze Welt lieferten. Bevor Matteis sich nach Norwich zurückzog, war er in London tätig. „silk & tweed“ stellt in spielerischer Weise Musik zusammen, die zu Lebzeiten Matteis’ an möglichen Stationen seiner Wanderung erklungen sein könnte. 

War es vielleicht er, der den jüngeren Antonio Vivaldi zu seinen «Stravaganze», wie eine dessen Sammlungen von Violinkonzerten heißt, inspirierte? Nicht unähnlich, nämlich «Bizzarie» nennt sich ein berühmtes Stück von Matteis. Jedenfalls spielten sie beide das Instrument, das wie kaum ein anderes ikonisch für italienische Barockmusik stehen mag: Die Violine. Die Kunst des Lautenspiels dagegen empfing im Barock entscheidende Impulse aus Frankreich. Giovanni Zamboni integriert in seiner Suite für Laute Elemente des französischen Stils in seine eher italienische Tonsprache. Er hinterließ auch hervorragende Madrigale. Sie machen ebenfalls deutlich, auf welch hohem Niveau damals mancherorts in Italien komponiert und musiziert wurde. Kein Wunder also, wenn die italienische Musik — so wie venezianische Seide — zum Exportschlager wurde. 

Der Florentiner Giovanni Buonaventura Viviani war lange in Innsbruck tätig. Sonata prima repräsentiert einen älteren Stil als jene Vivaldis, «Bizzarie» und „Stravaganze“ sind aber ein entscheidendes Moment auch seiner Musik. 

Gottfried Finger aus Mähren war wie Matteis ein Auswanderer. Seine Sonate besticht neben den schönen melodischen Erfindungen auch durch die kleinen Zwischenspiele für den Basso Continuo, die zeigen, dass es hier weniger um «Solo» und «Begleitung» geht, als um gleichwertige Gewichte auf einer sensiblen Waage — dem musikalischen Dialog. 

Wie das Zitat oben berichtet, erstaunte Matteis seine Zuhörer mit den «hinreissenden Dingen» die er über einen Ground spielen konnte. Deswegen enthält «silk & tweed» drei solcher Grounds, die sich wiederholen, während man darüber in Variationen spielt. Diese Art zu musizieren wird Matteis in England gehört haben, war sie doch so populär, dass zahlreiche Bücher mit Divisions upon Grounds zur Befriedigung der Nachfrage gedruckt wurden, darunter von Playford. Vielleicht fand Signore Nicholas hier die Möglichkeit, sein neapolitanisches Erbe anzubringen, sein zart gewebtes seidenes Hemd mit einem Mantel aus rauem englischen Tweed vor schlechter Witterung  zu schützen und auf diesem Wege der englischen Musik seiner Zeit einen entscheidenden Impuls  und sich selbst eine Heimat zu geben. 350 Jahre später spielen Veronika Skuplik und Andreas Arend wieder seine und die Musik seiner Zeitgenossen. Sie entdecken etwas darin, das barock ist, ja, das bestimmte Formen bedient, den virtuosen Gestus des Barock hat… — und das man auch als musikalische Reiseerzählung hören könnte. Eine Geschichte, die unterwegs zu einem Teil ihrer eigener Erzählung geworden ist.

Andreas Arend und Veronika Skuplik

John Evelyn’s diary, November 19, 1674.

sleeve notes

Two musical events coincide here, one old, the other more recent.  The more recent concerns Veronika Skuplik and Andreas Arend and their common passion for 17th and 18th century music, giving many concerts in numerous places. The other concerns Nicola Matteis, also on the road like today’s musicians, who migrated from his native Naples to Norwich in Britain. The first recorded information we have about him, in a diary entry dated 19th November 1674, occurs after his arrival in England: «I heard that stupendious Violin Signor Nicholao (with other rare Musitians) whom certainly never mortal man Exceeded on that instrument, he had a stroak so sweete, & made it speake like the Voice of a man; & when he pleased, like a Consort of severall Instruments: he did wonders upon a Note..he seem’d to be spiritato’d & plaied such ravishing things on a ground as astonishd us all….»*

Matteis would certainly have been possessed of many distinct musical capabilities before leaving Naples, but likely gained even more during the course of his journey. After all, he passed through Northern Italy and the city of Venice; legend has it that he walked through Austrian and Germany with his violin in his backpack before ending up in Great Britain. Perhaps he was a passenger on one of the ships delivering cloth from Amsterdam throughout the whole world. Before withdrawing to Norwich, Matteis was active in London. «silk & tweed» is a light-hearted collection of music that may have been heard at some of the possible stations of his travels during Matteis’s lifetime. 

Was it he who inspired the younger Antonio Vivaldi to write the «Stravaganze», one of his collections of violin concertos? A similarly named work, «Bizzarie», is the title of a famous piece by Matteis. Either way, both played the instrument which more than any other became iconic for Italian baroque music, namely the violin. On the other hand, the art of lute playing was significantly marked by French influences during the baroque period.  In his suite for the lute, Giovanni Zamboni integrates elements of French style into an otherwise more Italian musical vocabulary.  He also bequeathed us outstanding madrigals which serve to illustrate the high level of composition and performance in some places in Italy at the time. It is hardly surprising then, that Italian music – like Venetian silk – became an export success.

The Florentine Giovanni Buonaventura Viviani was long active in Innsbruck. His Sonata prima represents an older style than that of Vivaldi, but «Bizzarie» and «Stravaganze» are important aspects of his music too. 

Like Matteis, Gottfried Finger from Morovia was also an émigré. In addition to some lovely melodic invention, his sonata captivates us with its short interludes for the basso continuo, showing a sensitively-balanced musical dialogue taking precedence over «solo» and «accompaniment». 

As the above quotation confirms, Matteis astonished his listeners with «ravishing things» that he could play over a ground, which is why «silk & tweed» includes three such repeated grounds with variations played above them. Matteis would have heard this kind of music-making in England where it was so popular that numerous books with divisions upon grounds were printed to fulfil demand, including one by Playford. Perhaps Signor Nicholas thus discovered a means of putting his Neapolitan heritage to good use, to protect his soft silk shirt from bad weather with a coat of rough English tweed and thereby exert a decisive influence upon English music of the time whilst also establishing a home for himself. 350 years later, Veronika Skuplik and Andreas Arend perform his music and that of his contemporaries once more. They discover something baroque, something that fulfils certain prerequisites, having that baroque virtuoso gesture… but which may also be heard as a musical travelogue: A story that has become a part of its own narrative on the way.

Andreas Arend und Veronika Skuplik

John Evelyn’s diary, November 19, 1674.

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